Thursday, May 10, 2012

BULU ARNAB GUGUR

salam...
seperti sudah setahun lamnya saya tidak update blog ini,padahal tidaklah begitu lama..kerana kerosakan internet yg berlaku sejak musim hujan ini..baiklah,kali ini saya mahu bercerita tentang masalah yg sering di debatkan oleh peminat2 arnab dan gp juga,iaitu masalah keguguran bulu pada arnab mereka..jika bertanya kepada saya tentang masalah ini,saya akan katakan kepada mereka yg bertanya,kita akan sentiasa berdepan kepada masalah arnab yg keguguran bulu,begitu juga pd haiwan berbulu yg lain,masalah ini akan berlaku disebabkan beberapa faktor atau fizikal kejadian,salah 1 contohnya ialah,keguguran disebabkan penyakit kelimumur,penyakit kekurangan zat pada kulit atau penyakit hama akibat keterbukaan udara dan akhir sekali ialah faktor cuaca..setiap masa perubahan akan berlaku ini akan menyumbang kepada spec rabbit yg bersesuaian dgn cuaca disini,jadi kepada anda wahai pembaca semua,anda seharusnya tidak begitu panik dgn keadaan ini,kerana keguguran bulu dianggap 70% normal jika ia terlerai secara halus2 dari bandan arnab dan juga badan gp anda..jika anda panik juga,anda bolehlah berjumpa dgn pakar utk dapatkan nasihat rawatan...penyakit ini tidak begitu besar pada industri penternakan arnab dan gp.jadi nasihat saya buat anda semua,penjagaan minuman dan pemakanan arnab anda dan gp anda amat penting..jika ada masalah,bolehlah hubungi saya..terima kasih..salam..

7 comments:

  1. Assalamualaikum ,

    saya wanie dari subang dan membela seekor arnab. Baru-baru ini bulu arnab saya gugur dengan banyak bukan halus-halus gugurnya. Adakah ini satu petanda penyakit ? di sebabkan pengaruh cuaca ataupun makanan ?

    terima kasih. harap cik balas komen saya .

    ReplyDelete
  2. Salam...sy bela Dua ekor arnab..Betina Dan jantan..sy perhatikan yang betina ni semakin agresif Dan brrdengus pabila didekati..dah suka melarikan diri..damping mengalami keguguran bulu Pasal bahagian atas badannya..minta nasihat sikit..

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum..... saya ada seekor arnab, setiap kali saya belai dia bulu dia gugur dengan banyak sekali...kenapa? minta pandangan

    ReplyDelete
  4. As salam nak tanya..saya ade 2 ekor arnab yg dibela didalam sangkar yg sama..tp saya dapati seekor arnab saya telah keguguran bulu di bahagian muka sehingga menampakkan kulit..yg hairan arnab yg seekor lg tidak mngalami masalah yg sama..adakah ini normal atau boleh beri saya apa2 cadangan utk mngatasi masalah seperti ini?

    ReplyDelete
  5. As salam nak tanya..saya ade 2 ekor arnab yg dibela didalam sangkar yg sama..tp saya dapati seekor arnab saya telah keguguran bulu di bahagian muka sehingga menampakkan kulit..yg hairan arnab yg seekor lg tidak mngalami masalah yg sama..adakah ini normal atau boleh beri saya apa2 cadangan utk mngatasi masalah seperti ini?

    ReplyDelete
  6. Saya ad Bela 2 ekor arnab Bettina ngn jantan...arnab Saya yang jantan bulunya tiba2 gugur smpai nampak kulit...ap sebabnya yea

    ReplyDelete