Thursday, December 1, 2011

HENTIKAN PEMBERIAN SAYURAN BASAH UNTUK ARNAB ANDA

SAYUR SAWI

SAYUR KANGKUNG

SALAM..hari ini saya mahu mengingatkan kepada pembaca blog ternakan arnab saya ini..kerana masih ramai diluar sana tidak tahu tentang perkara ini..baiklah,tahukan anda sayuran seperti diatas tidak elok utk arnab anda????kenapa ia tidak elok??kerana kandungan air didalam sayuran ini tidak baik utk usus arnab,arnab anda boleh diserang bakteria didalam usus,lalu kembung dan cirit dan seterusnya mati..kerana telah banyak sebegini telah berlaku,mgkin sekarang anda sedang galak memberi arnab anda makan sayuran sebegini,ya memang masih sehat dan tidak kelihatan seperti sakit,tetapi jika arnab anda diserang penyakit ia tidak akan mampu bertahan selama 48jam..lalu mati.ingin saya mengigatkan kepada anda semua,jika anda mahukan kualiti arnab yg baik,jagalah pemakanan arnab anda dgn betul,jgn suka ambil jln singkat,jgn cuba mahu menjadi menyelidik tak tentu pasal semata mata mahu mengkaji berdasarkan ilmu yg anda sendiri ragui,jgn sesekali mencuba mahu menkaji jika anda tidak ada jln penyelesaian ditangan anda..banyak lagi jenis sayuran dipasar yg tidak boleh diberi kepada arnab jenis peliharaan atau ( indoor rabbit ) jika anda berdegil mahu beri kononnya " sy beri arnab sy ok je " tu terpulang pd anda,itu hak anda apa yg penting saya telah berpesan kepada anda tentang penjagaan pemakanan arnab..jika anda tidak mampu memberikan tahap pemakanan yg sederhana baiknya kepada arnab anda,saya nasihatkan anda beri sahaja arnab anda kepada yg mahu menjaganya,kerana saya sering kali melihat org membela arnab dengan memberi makanan yg lebih hina dari kucing,jika fenomena itu berlaku,patutkah harga arnab boleh dijual setanding dgn harga kucing??tentu sekali tidak,sedangkan anda sendiri mahu berjimat utk memberi makan sayuran serta tumbuhan liar yg bukan2 lepas itu anda mahu menjual arnab anda dengan harga yg tinggi..saya rs itu sama sekali tidak patut..sekali lagy saya mahu berpesan kepada anda,jenis sayuran seperti diatas ini hanyalah sebahagian sahaja,banyak lagy jenis sayuran yg lain2 seperti dipasar tidak boleh beri kepada arnab peliharaan anda..cukup setakat ini saya memberi peringatan kepada anda..salam..tqvm..

15 comments:

  1. kenapa anak arnab sy baka wet tak nak makan pallet g? dia nak makn sayur je... pelik?

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1.tukar menu secara paksa.
      2.puasakan arnab sehingga 5jam.kecuali air.
      3.letak pellet selepas 5 jam..
      4.biarkn dia mkn..
      5.jgn risau,nnti dia akan mkn jgk..

      Delete
  2. ari tu saye dpt adiah arnb.. owg nye pon ade kate jgn bg sayur.. die kate citer katun yg arnb mkn lobak sume tu tipu.. abes tu kite nk bg ape?? x kan nk bg pellet je.. x gemuk ke?! kalo bg buah ley x??

    ReplyDelete
    Replies
    1. alfafa hay,timothy hay,wheaten chaff,ni antara sayur utk arnab.

      Delete
  3. Boleh tak buat enrty tentang makanan arnab yg dishorkan degn detail. Mcm jns- jns sayur. Dan cara pembersihan arnab ? Sy baru ad arnab ni . Tlg ye :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tiada sayur utk arnab yg sebetulnya,mknn semula jadinya ialah,alfafa hay,timothy hay dan seperti sy ada komen yg atas ni.

      Delete
  4. Adakah lobak baik untuk makanan arnab?

    ReplyDelete
    Replies
    1. utk beri pd kuantiti yg sedikit okla,kalau byk,mmg tk digalakkn..

      Delete
  5. Bg mkn pegaga ok x..

    ReplyDelete
  6. Mcm mna beri makanan sayuran untuk arnab kita bela haiwan ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tiada sayuran utk arnab,dia mkn hay,bkn sayuran

      Delete
  7. Salam. Selama ini saya kasi pallet... tp mostly kasi carrot. Sometimes petik kangkung. Salah lah yaa sb kasi carrot lbh byk?? Jika saya stop carrot dan tukar dgn Timothy Hay, bole ke begitu? Sb bit-bit saya akn mkn carrot sebiji sehari

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya salah cara bg mkn tu..kasi hay shj..buah2an kasi boleh,tp jumlah yg sedikit shj

      Delete
  8. salam...tumpng tny kenapa yer arnab sy skrg air kencing dia berwrna pelik..seakan2 wrna merah..adakah dia sakit dan bulu byk luruh

    ReplyDelete