Wednesday, April 25, 2012

MASALAH KETUMBUHAN ATAU TUMOR PADA ARNAB

                                                                   ( gambar hiasan )


SALAM...kepada pembaca setia blog saya,pada kali ini saya mahu berkongsi kepada pembaca semua tentang masalah ketumbuhan yg ada berlaku pada arnab anda dan juga haiwan lain,baiklah,masalah seperti digambar di atas ialah sekadar gambar hiasan saja,malah yg sering berlaku kepada arnab anda juga kelihatan sama,tapi ada yg teruk juga sehinggakan terdapat banyak bijik bijik seperti itu keluar dari kulit arnab anda,saya mahu menegaskan kepada anda bahawanya penyakit ini ialah berpunca dari masalah keturuan darah atau penyakit yg dibawa oleh ibu atau bapa arnab,ini sering berlaku kerana masalah dari keturunan,jadi,saya nasihatkan anda semua,jika anda mahu kahwinkan arnab anda bersama arnab yg lain,pastikan arnab yg anda mahu kahwinkn itu tidak mempunyai masalah penyakit keturunan..penyakit ini amat sukar utk dipulihkan,ia memerlukan krim khas utk mengubati,caranya ialah,pecahkan bisul itu yg tumbuh pada arnab dengan mengunakan jarum atau potong sendiri bisul itu dengan pisau,pastikan air atau darah yg mengalir keluar itu tidak terkena pada kulit yg tidak mengalami bisul itu,kerana jika kulit yg tidak kena bila ia terkena darah kotor arnab itu ia akan tumbuh bisul yg baru,selepas itu barulah kita boleh sapu krim khas itu..tetapi,jika pandagan saya pula,saya tidak galakan anda utk terus biakkan baka yg mempunyai masalah penyakit ini,kerana ia menyukarkan anda dari segi selenggara dan akan meningkatkan kos rawatan..setakat ini saja tips dan nasihat saya buat anda semua para pembaca blog saya..terima kasih..:D

No comments:

Post a Comment