Sunday, October 30, 2011

APAKAH ARNAB BOLEH MANDI??

SALAM..soalan demi soalan setiap hari saya menjawap,hingga saya berjumpa 1 soalan ini,walaupun ia mudah,tetapi secara praktikalnya akan menjadi sulit jika tersilap..baiklah,jika bertanya kepada saya tentang perkara ini saya akan menjawap,2 keadaan,iaitu boleh jika anda pernah lakukan,tidak boleh jika anda tidak mahu lihat seandainya terjadi apa2 terhadap arnab kesayangan anda itu,ok begini maksud saya,jika anda dapati cuaca sering kali hujan saya mengalakan anda memandikan arnab anda tidak lebih dari 5 mminit dan mengunakan air yg suam suhunya..kerana arnab akan lembik fizikalnya jika dimandikan atau fizikalnya basah lebih dari 5 minit ( sepanjang pglmn saya mencuba ) jadi anda haruslah secepat yg mungkin untuk keringkan mereka dengan mengunakan pengering rambut,berhati hati jika anda tidak mahir,dan bersedia dengan segala kemungkinan..jika arnab anda jenis baka yang berbulu lebat,itu haruslah mempunyai pengalaman dalam menguruskan mereka,kerana bulu yg tebal ia akan lambat utk kering,dan tahap mendapan air di bulu terlalu tinggi,dan akan menjadikan arnab anda terbeban utk menampung berat itu..ya itulah hakikatnya..sy berdoa agar anda semua menjadi penternak yg berjaya kelak,ilmu yg sedikit ini mampu membantu anda utk meneruskan kerjaya anda..SALAM.TQVM..

2 comments:

  1. maaf nak bertnya,
    arnab betina sya dh mcm jntan dh,
    apa sebbnya berlaku begitu?

    ReplyDelete
  2. Ya, arnab saya pula jantan dah mcm betina.. camne ek?

    ReplyDelete