Thursday, May 23, 2013

CARA SUSUKAN ANAK ARNAB

SALAM SEMUA..
disini saya mahu maklumkan kepada pembaca semua berkenaan sudah lama saya tidak membuat ulasan di blog kesayangan sy ini,kerana faktor kesibukan kerja,baiklah hari ini saya mahu memberi ilmu bagaimana kita mahu membuat penyusuan anak arnab secara manual,ok,perkara ini sering berlaku kepada ibu arnab yg pertama kali beranak,mereka tidak ada pengalaman menjaga anak dan juga tiada pengalaman utk memberikan susu pd anak mereka,mereka tidak tahu istilah menyusukan..berikut ialah gambar rajah arnab teddy bear saya yg baru lahir ini..

 baiklah,mungkin anda keliru dengan gambar tersebut,jadi saya akan memberi arahan secara lisan..
1.sebaik sahaja arnab anda melahirkan anak,anda boleh beri masa selama sehari atau setengah hari utk lihat anak2 mereka samada ibu susukan atau tidak,jika perut anaknya kempis maknanya ibu arnab anda tidak menyusukan anaknya..
2.ambil ibu arnab tersebut,dan letakkn ia dudalam bakul yg sederhana besar,agak2 sesuai utk ia dan ruang anaknya mencari puting ibunya..
3.hempapkn anak arnab itu dibawah permukaan perut ibu arnab tadi.
4.setelah berbuat demikian,pastikan ya,pastikan anda mengusap usap kepala ibu arnab tadi supaya mereka bertenang dan tidak merusuh utk keluar dari bakul,kerana jika ibu arnab merusuh utk keluar kemungkinan anak mereka akan cedera..
5.biarkn selama 10 minit - 15 minit atau biarkan sehingga anak arnab sudah tidak mahu menyusu lagi..
6.sehari sekali paling minimum utk jadual penyusuan,kalau lebih pun tidak mengapa..
7.cek perut anak2 arnab samada ada nampak putih dlm perut seakan susu dlm perut mereka..jika perut mereka kempis juga,ini mungkin ibu arnab tadi ada masalah penghasilan susu..jika sebaliknya alhamdulillah..
dan seterusnya anda pulangkn kembali ibu arnab dahulu didlm reban atau sangkar seterusnya barulah anak-anaknya..pastikan anda ikat bakul anak arnab itu di dinding reban atau sangkar..sekian terima kasih,semoga ilmu ini menbawa manfaat kepada anda..salam..

5 comments:

  1. terima kasih..membantu saya pgi ni..

    ReplyDelete
  2. Ada tak susu fomula utk arnab.. Ibunya mcm x nak susukan.. Die pijak plak.. 1st time baby ni..

    ReplyDelete
  3. Ibunya mcm x nak susukan.. Die pijak plak.. 1st time baby mcm mna nk buat n mcm mna nk taw baby dh keyang dh 1hari barpa Kali Kena susukan???

    ReplyDelete