Tuesday, March 27, 2012

PENYAKIT KELIMUMUR PADA ARNAB

( GAMBAR HIASAN )
SALAM....bertemu kita pada kali ini bersama tajuk pada kali ini ialah masalah kelimumur yang ada pada arnab,secara umumnya ramai yg tidak tahu akan penyakit ini yg ada pada arnab dan juga haiwan berbulu yg lain,jika diteliti pd gambar diatas ia merupakan dan juga mengambarkan seoalah seperti kelimumur yg ada pd kepala manusia,tetapi ini lebih merbahaya,jadi sedikit info yg saya mahu kongsikan buat rakan2 penternak,pembela dan juga pd mereka yg minat akan pd arnab dan haiwan lain yg berbulu,baiklah saya akan cuba berkongsi info yg semampu saya..seperti sedia maklum,arnab ialah haiwan berbulu,yg mana mereka sering terdedah akan kekotoran diluar,jadi debu/hama/bakteria/kulat/ dan juga benda-benda yg kotor sering akan tersangkut pd bulu mereka,jadi dari situ akan terjadinya kelimumur ini,penyakit ini mampu menjadikan arnab anda keguguran bulu,dan ia boleh menjangkit pd arnab yg lain jika tdak dirawat dgn cepat seperti injection anti kelimumur,walaupun penyakit ini tidak boleh menjadikan arnab anda mati,tetapi ia mampu menjadikan arnab anda keguguran bulu,dan akan menjadikan rupanya begitu menjengkelkan,dalam masa yg sama anda juga berisiko terkena kuman pada setiap sentuhan jadi nasihat saya cepatlah merawat arnab anda jika anda dapati arnab anda terkena simptom penyakit ini,saya ada bawakan contoh jenis ubat yg saya ada sediakan,malah juga saya ada menyediakan perkhidmatan suntikan penyakit ini.jika ada sebarang pertanyaan atau pembelian,sila call saya..terima kasih..salam..

No comments:

Post a Comment