Thursday, March 22, 2012

NASIHAT BUAT RAKAN PENTERNAKAN DAN BARU BERMINAT DALAM DUNIA ARNAB

SALAM.saya ucapkan berbanyak terima kasih kerana rakan rakan yg didalam seperjuangan didalam bidang penternakan arnab,dan tk juga buat anda yg mahu mencuba didalam pembelaan arnab secara suka suka,baiklah,entry kali ni saya mahu memberi khidmat nasihat secara percuma kepada anda semua,sejak kebelakangan ini saya telah pun mendegar berbagai cerita masalah dan juga persoalan mengenai mereka yg masih bari didalam bidang arnba ini,keluhan demi keluhan saya telah banyak kedengaran disana sini,ini semua kerana kos makanan arnab yg agak tinggi menjadikan penternak banyak membuat jalan singkat untuk mengekang kos makanan arnab,jadi,nasihat saya buat penternak arnab,usahlah memberi arnab ternakan anda kepada pellet kambing atau makanan yg anda sendiri kurang tahu akan kandugan khasiatnya,ini kerana akan menjadikan pembeli sebagai mangsa keadaan sahaja,kerana sumber makanan yg tidak tepat akan menjadikan arnab anda banyak masalah terutama sekali bahagian kesihatan dan tumbesaran,utk makluman anda semua wahai pembaca,arnab ialah seekor haiwan yg hanya tidak memakan batu dan besi sahaja,yg lain dia akan mengyunyah dan mengigit,jadi pastikan andalah yg menjaga mereka,kerana dia akan makan selagi benda itu boleh digigit dan ditelan,dia tidak tahu akan khasiat dgn apa yg dia makan itu,daging arnab ialah daging yg tidak banyak boleh menjadikan manusia mudarat dgn kahasiat yg dia ada,tetapi jika anda atau penternak tidak menjaga pemakanan arnab ternakan mereka,maka dari situlah bermulanya akan mudaratnya jika kita memakan daging arnab itu dek kerana penternak yg tidak bertanggungjwp ini,potensi penternakan arnab ini amat luas dlm malaysia ini dari segi penghasilan pedaging dan juga penghasilan baka utk tujuan pembelaan,ia amat luas sekali,dan mampu menjana pendapatan kita jika betul caranya,bermula lah dari bawah,belajar dari kesusahan dahulu,jgnlah terlalu melulu dgn terus membuat tindakan,terutamanya bab pemilihan baka,jika anda serius didalam bidang ternakan arnab ini,saya mengalakan anda utk mencuba baka yg paling mudah utk menjaga iaitu arnab baka kampung,seterusnya baka mix,mix pet,mix pedaging setrusnya baka pet pure,baka pedaging pure,dan seterusnya barulah baka pedigree,tetapi rata2 semua mahu membela arnab pure terus,ini akan menjadikan anda lompat masa,dan anda akan terus ketinggalan,dari situlah anda akan menemui jalan buntu utk tujuan seterusnya,terlalu ramai yg kecundang didalam bidang ternakan arnab ini,saya sudah hampir 6thn didalam bidang ini,saya sendiri masih berkira kira utk membesarkan bisnes saya ni,apantah lagi anda,saya tidak mengatakan saya bijak,tetapi bukan mudah utk berjaya,dan tk mudah juga utk gagal.jadi nasihat saya buat penternak mahu pun anda yg masih baru didalam bidang arnab ini,perlahan lahan lah belajar apa yg patut,jgn terlalu taksub dengan sesuatu baka arnab,jika begitulah sikap anda,anda tidak akan kemana,terima kasih..SALAM..:)

2 comments:

  1. Salam en nordin..sy nak tumpang bertanya...saya bru bercadang untuk menternak arnab pedaging..jdi kalau sy bermula dgn menternak arnab baka nzw 0ada pendapat en nordin bagaimana? Atau adakah saya perlu mul dgn menternak baka kampung? Dan dimana saya bole dptkn Induk2 arnab kampung ataw nzw?

    ReplyDelete
  2. assalamualaikun..en. saya baru membela arnab jenis mix pedaging.apakah makanan yang boleh diberi makan utk baka jenis ini?

    ReplyDelete