Wednesday, January 25, 2012

MASALAH ARNAB LUMPUH

( GAMBAR HIASAN )
SALAM..topik yg akan saya bincangkan ialah masalah berkenaan kaki arnab yg lumpuh dan lumpuh sebelah pada bahagian kaki depan atau belakang,walaupun cuba untuk mencari jalan penyelesaian secara mudah masih belum ditemui lagi,seseparuh kes akan sembuh,tetapi harus di ingat,setiap kecederaan kaki arnab yang lumpuh itu tidak sama menerima penyakit atau musibah yang sama.dari itu mungkin kupasan ini serba sedikit mampu untuk saya dan anda semua menghindari dari risiko terjadinya masalah ini.kupasan akan dibuat secara yang termampu sahaja.

SOALAN LAZIM : MENGAPA KAKI ARNAB SAYA TERKEPAK PADA SEBELAH,DAN SEAKAN LUMPUH ??

JAWAPAN SAYA : MASALAH SEBEGINI BERLAKU KERANA TISU PD BAHAGIAN PERGELANGAN PANGKAL PEHA TELAH KOYAK AKIBAT SERING TERGELINCIR DARI BAHAGIAN PERJALANAN ARNAB ITU,INI BERLAKU JIKA ANDA SERING MEMBIARKAN ARNAB BERJALAN DIKAWASAN YG LICIN SEPERTI LANTAI MOZEK DAN LANTAI-LANTAI YG LICIN UNTUK ARNAB BERDIRI DGN BETUL,ADA JUGA KES YG MANA PERGELANGAN BAHAGIAN PANGKAL PEHA TIDAK DIDALAM TEMPAT ASALNYA,CONTOH YANG MUDAH IALAH PERGELANGAN TULANG PANGKAL PEHA ARNAB TELAH TERKUCIL KELUAR,MASALAH LAIN PULA IALAH KEROSAKAN BAHAGIAN OTOT PEHA,RETAK TULANG PEHA AKIBAT HENTAKKAN KUAT BAHAGIAN ITU,SELALUNYA BERLAKU KES SEPERTI INI BANYAK TERJADI DILANTAI YG LICIN.

SOALAN LAZIM : APAKAH PENYAKIT INI BOLEH SEMBUH ??

JAWAPAN SAYA : PENYAKIT INI TIDAK BOLEH DILIHAT DARI BAHAGIAN LUARAN,KERANA IA BERADA DIDALAM,TAPI JIKA IA IALAH RETAK TULANG KAKI,KEROSAKAN OTOT IA AKAN MEMBENGKAK PD BAHAGIAN TERSEBUT,DAN JIKA IA KEROSAKAN TISU DALAMAN TUBUH ARNAB KITA SUSAH UNTUK MELIHATNYA,JALAN YANG TERBAIK IALAH DENGAN PEMBEDAHAN,SETAKAT INI MASALAH KAKI ARNAB TERKANGKANG AMAT SUSAH UTK DIUBATI.

SOALAN LAZIM : APA YANG PERLU SAYA LAKUKAN ??

JAWPAN LAZIM : HANTAR KE VETERINAR UNTUK LAKUKAN PEMBEDAHAN,TETAPI ITU JUGA TIDAK MENJANJIKAN PENYEMBUHAN.JALAN YANG PALING TERBAIK IALAH SAMADA BELA TERUS ARNAB ITU ATAU SEMBELIH,APA PUN SEMUA KEPUTUSAN TENTANG ITU,ANDA BOLEH TENTUKAN.

apa pun tindakan yang anda akan lakukan itu semua anda yg tentukan,kami hanya memberikan pandagan sahaja berkenaan penternakan dan pembelaan arnab..jadi nasihat saya ialah,kurangkan risiko arnab anda dari lantai yang boleh menyebabkan mereka cedera itu jalan yg terbaik,mana yang telah terkena jadikan pengajaran untuk masa akan datang.sampai disini sahaja kupasan saya,apa yang kurang saya hanyalah manusia biasa.salam..tqvm :)
( arnab pelangi )

14 comments:

  1. arnab sya jd mcm ni...sedih sgt. arnab yg aktif, tba2 jatuh sakit. mula2 sblh kaki depan mcm patah. dlm masa 1 hari, teros 1 bdn mcm lumpuh/stroke tbe2. hntr vet n masuk air 3 ari sbb dia xmampu nk bngun makan sendri. sampai 1 masa, smggu sy bermalam dengan arnab(bw arnb tdo dlm rumah) sbb nak jaga mkan, n berak dia.dh macam jga bby..huhu

    mgkin jgk sbb bg jln atas lntai yg licin. mnyesal..Alhmdulillah, arnb pnjng umur dan sihat. cume, sekarang jadi 'si capik'. yang pelik, bila sentuh sebelah badan yang pernah sakit tu, dia akan respon seakan geli bila disentuh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. lepas ni harap awak boleh jadikn pengajaran,tkpela,benda dh berlaku..:D

      Delete
  2. ilmu yang berguna pada saya.. kalo abg nak tgk arnab saya yg mcm isu yg abg bangkitkan ader sy masukkan dkt wall facebook saya, pic anak hotot yang terkejut..tp mmg dia aktif gila2 walau pon kakinya mcm lumpuh.. seawal usia 1 bln lebih dah kena penyakit mcm tu.. aper nak buat.. bela jer lah sampai abis nyawa nyer

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih byk2 :D jadikan pengajaran utk masa yg akan dtg,bela arnab tk susah,cuma kita perlu timba ilmu,tp sy pun masih dlm pembelajaran lagi..:D

      Delete
  3. thanks you very much to all :D hope kita semua ambil iktibar :D

    ReplyDelete
  4. salam,nak tanye saya ada arnab umur 9bulan..jantan..masalah die die seminggu ni Xnak duduk rumah, nak duduk dekat belukar tepi taman..penat kejar tangkap die..ada sekali tu 2 malam Xbalik..jam 5pagi baharu pulang then jam 6pagi kuar balik..saya risau kerana takut Dmakan oleh anjing..tapi saya tidak suka die tkurung dalam cage..

    ReplyDelete
  5. Dr shaja : apa pun kena kurung,tkleh lps2 mcm tu je..:D mana ada org bela arnab smpi lepas2 mcm tu..hehe..

    ReplyDelete
  6. arnab saya tiba tiba kaki belakangnya mcm patah, bila dia jalan pun dia tak guna kaki tu untuk berjalan, arnab saya tu kakinya patah or ada masalah lain ???

    ReplyDelete
  7. Sedihnya arnab saya kena cakar kucin.. Bahagiannpegelangan bahu dia tu kena hari first ok lepas tu terus mcm patah kaki sedih sgt umur baru 2bulan 😭😭😭

    ReplyDelete
  8. Sedihnya arnab saya kena cakar kucin.. Bahagiannpegelangan bahu dia tu kena hari first ok lepas tu terus mcm patah kaki sedih sgt umur baru 2bulan 😭😭😭

    ReplyDelete
  9. Salam.. arnab sy tiba2 je malam ni kaki belakangnya terkangkang dan macam lumpuh... sedih tengok.. pagi tadi elok je sihat nya.. ada cara tak utk bagi kaki dia pulih...

    ReplyDelete
  10. Rabbit saya tiba2 kedua kaki belakangnya tak boleh jalan,dia suka min hujan. Mungkin effect demam atau mcm mana ya ? Selera makan pun berkurang,risau saya.

    ReplyDelete
  11. salam nak tnya kaki arnab saya yg bhgian belakng seblh knan terkeluar sikit sbb dia jatuh dr tingkat 1 .. dh bwa prgi bet dorng bgi ubat tahan sakit dh ubat bengkak je.. skrng sya nmpk kaki dia tu terkeluar ..mcm nie ada cara nak btul kn balik kah? dan bole merebak ke tulang kaki yg lain ke? contoh kaki depan? sbb klu sya prhati dia mkn ke minum kh kaki depan dia tu mcm licin selalu dia mcm tu kdng dia jdi mls mkn sbb kdaan tu ..risau sngt apa perlu sya buat ?

    ReplyDelete