Tuesday, November 29, 2011

KEMATIAN ARNAB AKIBAT PENDARAHAN YG KRITIKAL

( GAMBAR HIASAN )
SALAM semua..pada hari ini saya mahu berkongsi kepada pembaca blog saya dan rakan2 lain tentang isu tajuk diatas,sesetengah penyakit arnab yg mungkin akan membuatkan kita buntu mengapa ia berlaku sedemikian,baiklah,dari hasil kajian saya yg tidak seberapa ini beberapa rakan saya memberitahu kepada saya akan tentang kematian arnab mereka dlm keadaan sedemikian rupa,dari apa yg saya dapat anggarkan ialah,punca pendarahan sebegini akan berlaku bersama beberapa faktor berikut :
1.( faktor cuaca ) faktor cuaca yg tidak menentu sekarang akan menjadikan tubuh badan tidak seimbang dari segi suhu,jadi kemungkinan besar ini boleh dianggap panas dalam secara kritikal
2.( kandungan air minuman yg berkuman akibat pendedahan udara ) harus mengabil perhatian kepada penternak2 arnab atau pembela arnab,air minuman arnab anda tidaklah diharuskan terdedah secara berterusan,ini akan mengakibatkan faktor air menjadi berkuman,jadi secara tidak langsung akan merosakan organ dalaman arnab secara berperingkat,lalu menjadi asid yg kita tidak sedari sama skali,jika dilihat dengan mata kasar mmg tidak kelihatan..
3.( sangkar berkarat ) ini amat penting utk kita beri perhatian,arnba ialah haiwan yg suka menjilat,jadi jika jaring sangkar anda berkarat haruslah segera anda menukarnya,kerana karat pada jaring arnab anda akan membahayakan arnab anda sendiri,kerana kandungan karat yg amat2 bahaya itu akan memakan organ dalaman tubuh arnab secara cepat,ini akan berlakunya kerosakan hati yg kritikal dan juga jantung secara mengejut..lalu arnab anda akan mati dengan keadaan amat mengerikan..
4.( keracunan makanan berpunca dari angin atau hama haiwan lain ) jika diteliti secara perlahan - lahan,perkara ini berkemungkinan akan berlaku,ya,mmg bnar jika ini berlaku pasti semuanya akan mati,tetapi anda harus ingat,tidak semua tubuh arnab mempunyai antibodi yg sama,jadi itu akan menyebabkan arnab yg lemah antibodinya akan mati dahulu,lalu yg lain akan menyusul dilain masa..
secara amnya kita tahu bahawa ini hanyalah faktor semata mata,tetapi naluri saya mengatakan jika penyakit ini berlaku sebab utamanya ialah tahap suhu dalam badan arnab menjadi terlalu panas,itu ialah faktor utama sekali.walaupun arnab2 jagaan saya tidak pernah diserang sedemikian rupa,saya sebagai penternak arnab amat prihatin kepada rakan2 yg lain yg ditimpa musibah begini..kerana ini akan menjadikan mereka rugi yg besar..apa yg saya harapkan kepada rakan2 semua dan juga rakan pembaca blog saya ini,penjagaan arnab dari segi pemakanan haruslah dititik beratkan sama sekali,kerana punca kematian dan punca penyakit banyak berpunca dari pemakanan & minuman arnab anda,jika anda tidak bersetuju dgn artikel ini itu hak anda,saya tidak mampu menjadikan anda berpuas hati dengan artikel saya ini..sampai disini sahaja keterangan saya,sehingga bertemu diartikel selanjutnya..terima kasih..salam..tqvm..:)

No comments:

Post a Comment