Tuesday, December 6, 2011

" AWAS " PENYAKIT SIPLIS ARNAB

( GAMBAR HIASAN )
salam..entry berikutnya ialah tentang penyakit siplis yg menghidapi arnab..seperti yg kita tahu,pelbagai penyakit yg agak pelik mampu menyerang arnab kita tanpa kita duga,contohnya seperti penyakit ini,iaitu penyakit siplis yg menyerang arnab,penyakit siplis arnab ini kemungkinan berpunca dari :
1. kawasan reban yg kotor.
2. perkahwinan arnab tidak terkawal.
3. percampuran arnab pd jumlah yg banyak dlm 1 reban.
4. arnab penjantan sering berkahwin semasa penjantan yg lain.

BAGAIMANA MAHU TAHU PENYAKIT INI?

1. kerosakan organ dalaman arnab.
2. kerosakan pada bibir arnab.
3. kerosakan pada kemaluan arnab.
4. kerosakan lidah arnab.
5. selebihnya bakteria akan mengarahkan ke dalam fungsi organ dalaman,lalu mati dlm keadaan yg amat sakit secara teruk..

APAKAH PENYAKIT INI BOLEH PULIH?

ya,penyakit siplis ini boleh di ubati,tahap yg kritikal ialah ada 4 peringkat kebiasaannya jika digelar siplis,hanya dengan pemberian antibiotik yg kerap dan teratur..tujuan ialah menguatkan antibodi arnab anda..

APAKAH IA BOLEH KEMBALI SAKIT?

ya,walaupun arnab anda sudah pulih dari penyakit ini simptom penyakit ini akan terus berada didlm tubuh arnab anda,pemberian antibiotik hendaklah diberi secara sebulan sekali utk tujuan menjaga sistem ketahan badan di tahap yg optimum.

nasihat saya kepada penternak2 arnab mahupun haiwan yg lain,supaya anda harus berhati hati sewaktu mahu mengahwinkan arnab anda,kerana arnab yg anda tidak kenali mungkin menghidap atau mempunyai simptom ini,jadi dari itu periksa arnab yg bakal anda kahwin itu,kerana penyakit ini 80% berpunca dari hubungan seks arnab..dari itu saya mengucapkan selamat maju jaya dlm penternakan arnab ini,kerana jika anda mahukan kualiti,haruslah anda berkorban sedikit..salam..tqvm..

No comments:

Post a Comment