Sunday, July 17, 2011

INFO TIMOTHY HAY

salam semua..hari ini saya ingin menerangkan kepada anda semua kelebihan timothy hay...post yg lalu telah sy terangkan kelebihan2 alfafa hay..kali ini kelebihan timothy hay pula..
baikla..TIMOTHY HAY di perkaya dgn kandungan fiber,tetapi tidak kandungan protiennya kurang byk dari alfafa hay..timothy hay sesuai utk semua peringkat arnab dari 1 bulan dan ke atas...tiada kadar sukatan utk diberikan..pemberian timothy hay yg byk amat digalakan,walaupun arnab anda tidak menyukainya..ramai yg saya lihat tidak ambil pusing ttg ini...ya protien mmg penting utk arnab kecil....
di sini saya ingin sarankan sedikit diet harian arnab anda...
pukul 8pg - 10pg berikan ( pellet )
pukul 2ptg - 5ptg berikan ( alfafa hay ) utk anak2 arnab bwh 6bln / ibu arnab yg mengandung / selepas bersalin.
pukul 8mlm - 10mll berikan ( timothy hay ) pd semua peringkat umur arnab...tujuan ialah utk menyerap kadar lebihan protien dlm tubuh arnab yg tidak digunakan..asuhan sedikit demi sedikit harus di ajar supaya mereka menjadi rutin diet..insyaallah jika jadual begini anda amalkan sy yakin,arnab anda menjadi sehat,gebu,aktif dan riang..
baik bab sukatan pula..setiap dua ekor arnab segenggam alfafa hay sekali hidang....utk dua ekor arnab dua genggam timothy hay....pallet pula utk dua ekor arnab ialah dua genggam tangan..tidak kira tangan anda besar mana.itu saja yg saya mampu kongsi pada kali ini..sukatan mudah..salam tqvm..

No comments:

Post a Comment