Tuesday, March 6, 2012

ARNAB BUNTING ATAU TIDAK

( gambar hiasan )
SALAM..
ramai yg bertanya kepada saya,bagaimana mahu tahu jika arnab betina mereka telah mengandung..jadi,secara ikhlasnya saya mahu memberi informasi kepadapembaca semua,saya juga tidak ada pengalaman tentang perkara ini,jadi kali ini saya hanya mahu berkongsi kepada pembaca semua dari artikel yg saya baca dari laman web internet,sekadar untuk membuat rujukan secara teori,semoga anda semua mendapat manfaat yg baik dari perkara ini,baiklah,marilah kita sama2 membacanya,berikut ialah cara2nya jika anda mahu tahu bagaimana jika arnab anda mengandung :
1 : raba dikawasan perut arnab betina anda dengan sentuhan ibu jari dan jari telunjuk anda pada sebelah kanan perut arnab anda.
2 : meraba dikawasan itu dengan penuh penelitian,kerana ianya akan merasa sedikit bonjolan jika arnab anda mengandung,pastikan nilai bonjolan itu lebih dari satu bonjolan,jika anda dapati ada,maka,mulai pd hari itu,anda haruslah menyediakan apa yg perlu utk arnab betina anda itu mendapatkan makanan yg penting untuk tujuan penjagaan pemakanannya.
3 : arnab yg mengandung boleh dimandulkan,untuk tujuan mencegah dari kehamilan berikutnya (jika mahu)
4 : setelah hari yg ke 28,anda bolehlah menyediakan kotak untuk arnab anda melahirkan anak anaknya,semoga dengan penyediaan ini,anda berhasil..saya hanya membantu dari segi teori sahaja..itupun ambil dari laman web..:)
apa pun jika dari teknikal saya,saya hanyalah mengetahui arnab mengandung dari babak perkahwinan,jika arnab jantan didapati klimaks ketika adegan berkahwin dari situ saya akan tahu arnab betina akan mengandung,dan selepas 3 hari berkahwin dietnya saya akan tukarkan kepada alfafa hay yg banyak melebihi pellet dan hay yg lain.semoga anda berjaya,terima kasih :) salam..

16 comments:

  1. berapakah umur arnab yang biasanya bunting?

    ReplyDelete
  2. 4 bulan kan umur bolehkn arnb itu bunting?

    ReplyDelete
  3. Bonjolan itu besar mana?....dan bonjolan itu keras ke?

    ReplyDelete
  4. berapa lamakah arnab tersebut boleh melahirkan anak ?.... ada orang kta arnab yg bunting ni agresif tp arnab saya manja ja .... adakah arnab sya bunting palsu ?

    ReplyDelete
  5. Saya ada baka arnab jantan..aada x yg nk kawenkn arnab dgn arnab saya

    ReplyDelete
  6. Saya ada baka arnab jantan..aada x yg nk kawenkn arnab dgn arnab saya

    ReplyDelete
  7. Berapa lama kah arnab mengandung

    ReplyDelete
  8. Rebit sy baru 3 bulan tapi ada benjolan kat perut. Xpasti apa tapi rebit tu ok jer. Aktif. Plz help, takot la klu rebit tu sakit..:(

    ReplyDelete
  9. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  10. Rebit sy baru 3 bulan tapi ada benjolan kat perut. Xpasti apa tapi rebit tu ok jer. Aktif. Plz help, takot la klu rebit tu sakit..:(

    ReplyDelete
  11. salam saya ingin bertanya kenapa arnab betina sya tidak beranak sedangkan saya bag kawin dengan arnab jantan dan saya dapti klimaks .sedangkan umur arnab tersebut hampir setahun ..kenapa yee x bunting ....

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu kena bt cek samada jantan atau betina yg bermasalah,biasanya jantan yg masalah,klimaks tp jenetik atau sperma dia tidak sihat atai hormon dia bermasalah,ini berpunca dri pemakanan yg tidak baik..pastikn pellet yg baik seperti pellet nutrisi utk mereka,hay yg baik seperti timothy hay dan alfafa hay..sila hubungi jika di no tel yg tertera utk pertanyaan..tq

      Delete
  12. Sy letak skali arnab jantan Dan betina tapi x beranak lagi dah 2 bulan dulu sy ada 2 ekor yg jantan tp seko nak kawin seko lg x nak macam mana tu???

    ReplyDelete