Thursday, February 16, 2012

RISIKO ARNAB SAKIT

( GAMBAR HIASAN )
SALAM,bertemu kita kali ini,terima kasih yg tidak terhingga kepada semua pembaca blog saya,dan saya harap anda semua tidak putus2 memberi sokongan kepada saya,dan insyaallah,saya akan memberi yg terbaik yg semampu saya untuk setiap pelanggan saya dan bakal pelanggan saya.entry kali ini,saya mahu memberi sedikit info berkenaan " risiko arnab sakit "kita sedia maklum,setiap yg bernyawa akan berdepan dengan masalah kesihatan mahu pun kematian,dari itu,mudah mudahan sedikit info yg saya mahu berikan ini boleh membantu anda serba sedikit mengetahui apa yg patut anda lakukan,baiklah,pelbagai penyakit yg kita telah tahu dan sedia tahu terhadan arnab kesayangan anda setakat ini,kerana kebanyakan blog yg memaparkan tentang arnab sering kali menyenaraikan penyakit yg arnab pernah hadapi dan sedang hadapi sekarang.saya mahu menasihatkan anda semua kepada pembaca khususnya pembaca blog saya ini,pemilihan ubat dan penggunaan ubat untuk arnab anda haruslah tepat sewaktu memberikan kepada arnab anda dengan info yg betul,ini kerana,terlalu banyak pendapat dan juga mazhab yg sering kita dengar diluar sana,termasuklah klinik vet yg sering kali tersilap memberi info,bukanlah saya mahu mengatakan saya tahu semuanya tentang arnab,tetapi pengalaman menjadi sandaran kepada saya utk lebih mengetahui tengtang bidang ini,kerana,seseparuh pendapat ialah dari penternak arnab pedaging,dan separuh lagi pendapat ialah dari penternak arnab belaan,jadi dari itu,ada kelainan yg sedikit hampir tidak ketara disitu bakal terjadi,seperti yg kita sedia maklum,arnab ialah haiwan bernyawa,jadi dari situ ia mempunyai antibodi yg sedia ada,antibodi yg sedia ada mampu berkurangan dan menjadi lemah bila sampai pd sesuatu tahap,ada yg suka beri arnab mereka air paip,ada yg suka beri arnab mereka sayuran basah,ada yg suka beri arnab mereka makan dedak semata mata,ada yg suka beri arnab mereka makan rumput rumput liar,ada yg suka beri arnab mereka makan makanan kambing,dan terlalu byk kita dengar sehinggakan anda pening untuk mengikut yg mana satu yg terbaik,sehinggakan ada yg beri pada arnab mereka ubat ubatan manusia,jadi ingin saya berpesan kepada anda,perkara ini sering berlaku kepada penternak atau pembela arnab yg mahukan " cut cost " dlm pengeluaran modal,dan mahukan keuntungan yg boleh tahan hebatnya,malangnya yg menerima padahnya ialah pembeli,kita tahu,amat payah untuk mereka mahu berkata " saya mmg tidak beri yg terbaik utk arnab belaan saya " kepada pelanggan,kerana alasan mahu menjaga repotasi mereka,pesan saya kepada anda semua,pilihlah penternak atau pembela arnab yg jujur dan dipercayai,kerana jika anda tidak berhati hati dlm perkara ini,kelak anda akan menjadi mangsa rugi,kerana arnab ialah haiwan yg pembersih,sedikit keracunan mampu menjadikan ia mati,cirit,murung dan stress,dari itu berhati hatilah ketika membeli,terlalu ramai yg mahu berkata seperti mendabik dada,tetapi hanya sebagai pembaca artikel dilaman laman blog untuk mendapat ilmu tanpa dipraktikkn sendiri,sebenarnya pemeliharaan arnab ini terlalu simple pd saya,dan amat mudah untuk jaga,jika anda mendapat info yg tepat dan lebih cenderung kepada mudah,kerana sememangnya bela arnab ini memang mudah sebenarnya..untuk mencegah arnab anda diserang penyakit,terlebih dahulu anda haruslah menjaga diet arnab yg betul dan kebersihan persekitaran anda,dan jgn lupa bekalkan air yg bersih seperti air yg bertapis dan terus boleh diminum secara tanpa dimasak.kemudian serba sedikit ubat ubatan haruslah disediakan terlebih dahulu mana yg perlu dan sedikit vitamin utk menguatkan antibodi arnab anda,ini amat amat penting sekali utk mencegah dari penyakit yg boleh membawa maut kepada arnab anda.dan akhir sekali,saya dengan ikhlas mahu berpesan kepada anda " TIADA JALAN MUDAH UNTUK HASILKAN SESUATU BENDA ATAU PERKARA DENGAN KUALITI YG TERBAIK " jika jalan mudah yg anda mahukan,lalu anda merasakan ianya berhasil,anda tunggu,nasib anda akan musnah pd masa akan dtg..terima kasih..SALAM..

NUKILAN : arnab pelangi :)

3 comments:

  1. saya berminatan dengan info yang diberi.... saya juga mempunyai arnab jadi dengan info nie dapat membantu saya memeliharanya dengan lebih baik...terima kasih..

    ReplyDelete
  2. Tolong saya.. arnab sy kemurungan 3 hari dah.. nk gerak makan pun x boleh ni.. sakit apa ni.. vitamin antibiotik dh bagi.. hantar klinik dpt 2 jarum. Doc kata demam je

    ReplyDelete